There will be blood...

Jag ligger i sängen, där jag varit parkerad hela dagen, och tycker synd om mig själv. De kallar det Montezumas hämnd. Montezuma var aztekernas härskare då den spanska conquistadoren Hernan Cortés steg iland i Mexiko. Montezuma dödades kort efter att Cortés erövrat aztekernas rike i Mexiko, förmodligen av sitt eget folk. Idag används hans namn framförallt i samband med magsjuka och diarré. Man kan ju fråga sig hur kul gamle Montezuma hade tyckt att det var...
Hur som helst och utan att gå in på detaljer har jag varit dålig idag, och i morse när jag kröp över golvet för att öppna balkongdörren och släppa in lite frisk luft glömde jag att dra för myggnätet så nu är rummet fullt av mexikanska attackflygare som utan att överdriva är minst 5 gånger så snabba som vår svenska motsvarighet fast det spelar ingen roll för jag är för svag för att ens försöka döda dem. Istället ligger jag här som rena rama smörgåsbordet och bjuder myggorna på ladies night och gratis blod-cocktails.
Carl och Chrille har varit hos vår Notarie och skrivit på papper som ger vår revisor möjlighet att öppna ett bankkonto åt oss (det har tagit två veckor att få till det) och imorgon ska vi betala 8000 pesos för lokalens "tillstånd att användas" vilket innebär att vi på måndag nästa vecka kommer ha laglig rätt att få öppna Guilty Monkey. Wohoo!


I'm lying in bed, where I've been parked all day, feeling sorry for myself. They call it Montezuma's revenge. Montezuma ruled the Aztec empire when Spanish conquistador Hernan Cortés disembarked in Mexico. Montezuma was killed shortly after Cortés conquered his empire, probably by his own people. Today, his name is primarily associated with gastroenteritis and diarrhoea. I wonder what old Montezuma had thought about that...
Anyway, without going into details, I've been sick today, and this morning when I crawled across the floor to open the balcony door and let in some fresh air, I forgot to pull back the mosquito net so now my room is filled with Mexican attack aviators that seriously are at least 5 times as fast as our Swedish counterpart though this hardly matters as I am too weak to even attempt to kill them. Instead I lie here as smorgasbord and host a mosquitoes' ladies night passing out free blood-filled cocktails.
Carl and Chrille met with our Notario today and signed a power of attorney for our accountant allowing her to open a bank account for the corporation (it's taken us two weeks to get it) and tomorrow we will pay 8000 pesos for the café's "operating license" which means that on Monday next week will have legal right to open Guilty Monkey. Wohoo!

 

Kommentera här: